Colette | Recenze filmu

31. října 2013 v 14:30 | Terka M. |  Recenze filmů
  • Tuším, že je to moje první recenze na film.. (?) a rozhodně není poslední. Film jsem viděla dneska, kdy jsem na něm byla se školou v kině a přiznám se, že nebyl úplně nejhorší. Původně jsem ten film nechtěla moc vidět, přece jen je z prostředí koncentračního tábora, ale pak.. mě 'zaujalo' jak to bylo pojato, protože pokud vím, nic takového jsem dosud neviděla a to na mě ani tak nepůsobilo to, že jsem byla v devítce v Osvětimi, ale tohle na mne opravdu zapůsobilo.
  • Na úvod jsem se trochu rozepsala a já jen doufám, že jsem neztratila niť, kde budu pokračovat v celém článku.. :)

---

Film Colette je podle předlohy od Arnošta Lustiga.

Režie: Milan Ciesler
Hlavní obsazení:

• Cleménce Thioly v roli Colette Cohen (Francie)
  • Jiří Mádl v roli Viliho (Česko)
  • Eric Bouwer jako Weissacker (Německo)
  • Andy Hryc v roli Kápa Fritze (Slovensko)
  • Zuzana Mauréry v roli Kápa (Slovensko)
  • Helena Dvořáková jako Kápo Kordula (Česko)
  • Ondřej Vetchý v roli Ellieho (Česko)
  • A další,..
O čem film stručně je:

1973. Padesátiletý spisovatel Vili se seznamuje s budoucí ženou jeho syna a její matkou. Ta se představí jako Yvette MacCaine. Vilimu připomíná jeho osudovou lásku z koncentračního tábora - Colette.

Když se vrátí domů, začíná psát svůj příběh o krásné mladé belgické Židovce, jménem Colette. My se jeho očima vracíme do Osvětimi/Birkenau, v létě roku 1943...

Tábor Osvětim je přeplněn. Mužský tábor je po tyfové selekci přesídlen do Birkenau, o tři kilometry opodál. Zmatku využívá i mladý český vězeň Vili a dostává se do pracovního komanda, zvaného Kanada. Je to nechvalně známé místo, kde se třídí, prohlížejí a konfiskují osobní věci po lidech z transportů. Vili se tak dostává do dílny, kde je relativní dostatek jídla, ale také obrovské nebezpečí, neboť vězňové z komanda - i za cenu krutých trestů a smrti - kradou a pašují věci, aby mohli buď přežít sami, nebo jejich blízcí. Osvětim a Březinka bylo místo organizování největšího směnného obchodu v táboře smrti.

Vili se během práce při vykládání belgického transportu potkává s krásnou Židovku, Colette...

A teď tedy můj názor:

Tak trochu jiný příběh z prostředí koncentračního tábora v polské Osvětimi, kde se spolu se strachem a cílem přežít, střetává i láska. Colette přijíždí transportem z belgického Antverpu, kde se poprvé s Vilem setkávají a oba se do sebe ihned zamilovávají. Vili jí poradí, aby řekla, že je švadlena a že je zdravá, aby mohla jít do tábora Kanada, kde pracovala v třídírně oblečení a odtamtud kradla diamanty - které schovávala pod jazykem -, aby zachránila život sobě a Vilimu.
Colette těžce nese to, že její rodiče viděla už naposledy.

Mimo Viliho se do ní zamilovává i příslušník jednotky SS Weissacker, ale z jiného úhlu pohledu než Vili. Colette se mu však snaží plnit všechno, co si přeje, aby nezemřela a on ji sexuálně zneužívá, aby ukojil své choutky. Celkovým dojmem na mě tento SSák nepůsobil moc přitažlivě, spíše mě odpuzoval, ale když se Colette podařilo odtamtud utéct, přišlo mi ho trochu - nepatrně - líto,.. připadalo mi, že ji opravdu miloval.

Jak už bylo výše zmíněno, tak se Colette dostává do Osvětimi, přesněji do Březinky jestli se moc nepletu, ale vím jistě, že Vili se tam nacházel. Celkově to prostředí koncentračního tábora působí hodně pesimisticky a depresivně - za každý prohřešek následuje trest nebo dokonce smrt -, ale celkově je do něj ta romantika přidána bravurně. Až na nějaké pasáže, které jsem nechápala, ale většina z nich se posléze vyřešila.

Až na ten depresivní, a často násilný, příběh z prostředí koncentračního tábora se mi příběh líbil a troufám si říct, že je to jeden z mála filmů o holocaustu, který se mi jakž takž líbil. Nemůžu říct, že se mi stoprocentně líbil, protože to prostředí je hrozně depresivní a nahání husí kůži, ale mohu říct, že je to jeden z nejlepších filmů s tímto tématem.

Myslím si, že film bych doporučila všem, protože každý by měl vědět jaké hrůzy se děly za 2. světové války, aby se tomu lépe předcházelo. Minimální věk pro zhlédnutí tohoto filmu by neměl překročit zhruba dvanáct let až třináct let, což beru s ohledem na to, že člověk už překročil období dětství a dětem bych to nedoporučovala sledovat, protože to přece jen není pohádka a mohlo by to na nich zanechat nepříjemné následky.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa